ספרים שהפכו לסרטים מצליחים

הרבה לפני מצלמת הקולנוע היו ספרים. אלו נתנו דרור לדמיונם של אנשים ברחבי כל העולם באמצעות סיפורים נפלאים. כשהגיעו הסרטים נמצא מדיום חדש ומרגש להעברת אותם סיפורים אל הקהל ויוצרים רבים ניצלו אותו. על כן, בתור דוגמה לכוח הטמון בשילוב בין ספרות לקולנוע הרי חמישה סרטים גדולים המבוססים על ספרים מומלצים באנגלית שהם בעצמם גדולים לא פחות:

התפוז המכאני (1971)

העיבוד הקולנועי בבימויו של סטנלי קובריק לנובלה "התפוז המכאני" (A Clockwork Orange) משנת 1962 מאת אנתוני ברג'ס הוא אחד מיצירות המופת המצמררות. הסרט כמו הספר סובב סביב אלכס, נער מתבגר נבון וסדיסטי המעדיף לבלות את זמנו הפנוי בביצוע מעשי אלימות, שוד ואונס יחד עם חבריו. מזלו משתנה כשהוא נכלא בעוון רצח ומתנדב לעבור תהליך שיקומי שנועד לשנות את התנהגותו בכח. התהליך מצליח ואלכס משוחרר ללא יכולת לסבול כל צורה של אלימות, ללא משפחה וחברים אך עם אנשים רבים שזוכרים היטב את חטאיו.

חומות של תקווה (1994)

אנדי דופריין, גיבור סרטו של פרנק דרבונט והנובלה "ריטה הייוורת' והבריחה משושנק" (Rita Hayworth and Shawshank Redemption) מאת סטיבן קינג משנת 1982, נכלא בעוון רצח כפול על לא עוול בכפו. בתוך חומות הכלא הוא מתיידד עם אסיר נוסף המכונה רד. יחד הם מנסים לשרוד את השנים מבלי לאבד צלם אנוש. אנדי מצליח לבסוף למצוא את מקומו בתור ספרן, יועץ מס עבור הסוהרים ומלבין כספים עבור המנהל. בתמורה זוכה אנדי להגנה ולהעלמת עין מפטיש גיאולוגים קטן ופוסטר של ריטה הייוורת' המעטר את תאו.

שר הטבעות (2001-2003)

במשך שנים נחשב ספרו הפנטסטי של ג'י.ר.ר. טולקין "שר הטבעות" (The Lord of the Rings) שפורסם בשנת 1955 כיצירה שלא ניתן להביא אל מסך הקולנוע. בתחילת שנות האלפיים הפריך הבמאי פיטר ג'קסון את התיאוריה כשהביא את שלושת כרכי הספר לחיים בטרילוגיית סרטים מרהיבה. גיבור הסיפור פרודו ההוביט יוצא למסע להשמדת הטבעת שנוצרה ע"י אדון האופל ולהפילו. במקביל מגייסים חבריו את תושבי הארץ התיכונה למלחמה מול צבא האופל. הכוחות נעים אל עבר ההכרעה כשגורל העולם מונח על כתפיו של הוביט קטן.

קן הקוקייה (1975)

בשנת 1962 פרסם קן קיזי את ספרו "קן הקוקייה" (One Flew Over the Cuckoo's Nest) התוקף את ממסד הפסיכיאטריה. הבמאי מילוש פורמן לקח את היצירה השנויה במחלוקת והפך אותה לאחד הסרטים הטובים בתולדות הקולנוע. גיבור הסרט, מק'מרפי, הוא אסיר הטוען לאי שפיות לאחר הסתבכויות חוזרות ונשנות ונשלח להסתכלות בבית חולים פסיכיאטרי. ציפיותיו לחיים קלים מתבדות כשהוא נתקל בצוות המוסד ובראשם האחות רטשד השולטת בחולים באמצעות טרור פסיכולוגי. מק'מרפי מתמרד ומעודד את המאושפזים לעשות כמותו ולהילחם בשלטון הדיכוי של הממסד.

אל תיגע בזמיר (1962)

סיפורו של אטיקוס פינץ' הפך לקלאסיקה עם הספר "אל תיגע בזמיר" (To Kill a Mockingbird) משנת 1960 מאת הרפר לי וכן עם הסרט המבוסס עליו בבימויו של רוברט מאליגן. פינץ', עורך דין בעיירה הנגועה בגזענות, מקבל על עצמו ייצוג של אדם שחור המואשם באונס מתוך האמונה כי כולם זכאים ליחס הוגן. המשפט מוציא את הצדדים המכוערים מאנשי העיירה מהם סובלים פינץ' וילדיו, סקאוט וג'ם. אלו נאלצים להתבגר על רקע המשפט ומאבדים מתמימותם כשהמציאות טופחת על פניהם.

ספר או סרט ?

ספרות וקולנוע הם שני מדיומים בעלי עוצמה המסוגלים להעביר סיפור מוצלח בין עם על המסך הגדול או על דפי נייר. התשובה לשאלה, מי מהם עדיף, תלויה באדם וביצירה. יש אנשים המתחברים למדיום אחד יותר מאשר לאחר ואין בכך כל רע. מצד שני, לא כל ספר מוצלח הופך לסרט טוב. אך כשספרות יפה הופכת לקולנוע איכותי העולם מרוויח שתי יצירות מופת במקום אחת.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.

דומים